Wyjazd na Węgry klasy VIII

W dniach od 3 do 9 listopada br. klasa 8 wraz z opiekunami- siostrą Różą, siostrą Laurą oraz panią Anną Pacek, przebywała na wyjeździe na Węgrzech w ramach programu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”. Młodzież spotykała się z rówieśnikami ze szkoły podstawowej w mieście Emőd, położonym niedaleko od Miszkolca. Od samego początku byli serdecznie i przyjaźnie przyjmowani. Pierwszego dnia pobytu uczniowie opowiadali o swoich szkołach, miastach i krajach ojczystych a potem rozwiązywali quiz, dotyczący wiedzy o odwiedzanym państwie. Atrakcją dla wszystkich uczestników była praca na platformie internetowej „Padlet”, która pełniła funkcję komunikatora. Następnym punktem programu było zwiedzanie zamku Diósgyór w Miszkolcu. Była to nie tylko lekcja historii, ale również języka angielskiego, ponieważ pan przewodnik opowiadał dzieje zamku właśnie w tym języku. Wtorkowy dzień uczniowie rozpoczęli zajęciami komputerowymi prowadzonymi przez nauczyciela informatyki – Pana Dyrektora goszczącej nas szkoły. Podczas spotkania młodzież w parach polsko-węgierskich pracowała w oparciu o różne programy m.in. Scratch, Microbit. Zajęcia odbywały się bez udziału polskiego tłumacza, toteż uczniowie porozumiewali się wyłącznie po angielsku. Efektem wspólnej pracy było tworzenie gier. Następnym punktem programu było zwiedzanie jaskini św. Stefana, w której przez cały rok panuje jednakowa, niska temperatura, oscylująca w okolicach 10 stopni. Po opuszczeniu jaskini młodzież przeszła nad sztuczny wodospad, który pięknie komponował się z jesiennym lasem. Środa to dzień poświęcony na pracę przy zdjęciach, z których, w zaprzyjaźnionej szkole w Emód, ma powstać wystawa. Uczniowie pod czujnym okiem siostry Róży poddawali obróbce zdjęcia zrobione podczas wcześniejszych zajęć. Niektórzy wykazali się nie lada talentem fotograficznym! Na ten dzień zaplanowana była także wizyta w fabryce papierów wartościowych w Miszkolcu. Młodzież poznała bogatą historię tego miejsca oraz mogła samodzielnie wykonać arkusz papieru czerpanego z tzw. pulpy papierowej. Po południu uczniowie pojechali kąpać się w węgierskich termach. Przepięknej urody jaskinie, wielobarwnie podświetlone baseny, ciepła woda i dobre towarzystwo sprawiły, że nikt nie miał ochoty opuszczać tego miejsca! W czwartek od samego rana młodzież polska i węgierska pracowała podzielona na trzy grupy. Pierwszy zespół sporządził prezentacje multimedialne ze zdjęć zrobionych w czasie minionych dni. Druga grupa wykonała wystawę fotograficzną a trzecia tworzyła krótkie filmiki z nagrań i zdjęć z pobytu na Węgrzech. Polsko- węgierskie zespoły pracowały zgodnej i w przyjaznej atmosferze, więc wyniki ich działań były bardziej niż zadowalające. Po południu uczniowie wybrali się do Muzeum Morza Panońskiego. Nowoczesne wnętrze przeniosło ich w czasy prehistoryczne. Dzięki wykopaliskom z okresu trzecio- i czwartorzędu mogli wrócić w czasie nawet do okresu sprzed 20 milionów lat. Wiodącym celem ekspozycji jest gromadzenie, badanie, przechowanie i prezentacja prehistorycznych okazów mineralogicznych i paleontologicznych. Koniec tygodnia to jednocześnie finał przepięknej węgierskiej przygody. Piątkowy dzień rozpoczęto od spotkania z młodzieżą w szkole w Emőd. Uczniowie pracowali w grupach na warsztatach poświęconych zagadnieniu- informatyka musi współgrać ze sztuką. Efektem ich pracy było tworzenie gier video. Miłą niespodzianką przygotowaną przez zaprzyjaźnioną szkołę były świeżo przyrządzone langosze oraz kanapki z pastą serową według węgierskiej receptury. Po zajęciach w szkole zwiedzili okoliczne kościoły, w tym wyjątkowy, bo utworzony w dawnym spichlerzu, kościół polski. Potem podziwiali niedawno wybudowany Dom Kultury w Emőd. Najmilszym akcentem tego dnia było spotkanie z rodakami, którzy wywodzą się z dawnej, polskiej miejscowości – Derenk. Przedstawiciele naszej grupy oraz gospodarzy na znak przyjaźni polsko- węgierskiej posadzili dąb. W następnej kolejności zjedli z nimi pyszny obiad i posłuchali w ich wykonaniu koncertu polskich pieśni ludowych. Po koncercie uczniowie mogli bliżej poznać węgierskich kolegów poprzez udział w zabawach i grach integracyjnych, które zakończyły się wspólnym tańcem i śpiewaniem. Na finał spotkania rozpalono ogromne ognisko. Podczas pożegnania polało się wiele łez, obiecano sobie utrzymywać kontakt i spotkać się kolejny raz, być może tym razem w Polsce. W drodze powrotnej młodzież dzieliła się wrażeniami i spostrzeżeniami z wyjazdu. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że była to wspaniała, niezwykła przygoda. I choć niejeden z uczniów zatęsknił za rodziną, nikt nie żałował udziału w przedsięwzięciu.

A.P.

9 listopada, 2019